PLA DE LES GUÀRDIES

Tríptic caminada (PDF)
Enllaç Wikiloc

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA

0.- Carretera L-401. Sortim de davant la fonda Casanova i seguim el GR1 que no abandonarem fins a Serra-seca. Baixem a travessar el riu Fred per un corriol i després seguim una pista.

1.- 0,5 km. Carretera L-4011. Anem a l’esquerra, passem per la dreta de l’església, tornem a la carretera uns pocs metres i marxem per un corriol a l’esquerra. Travessem de nou la carretera i enfilem per un dret corriol.

2.- 2,2 km Pal amb banderola. Abandonem el GR i anem a la dreta. Aviat el camí es torna planer i se’ns obren àmplies vistes sobre la vall de Mora Comtal i les roques Encantades.

3.- 2,7 km. Pla de les Guàrdies. Collet amb una cruïlla de camins. (Val la pena fer la variant del forat de les Encantades). Comencem a baixar per una pista en direcció nord, immediatament seguim un camí a l’esquerra i de seguida un altre a la dreta.

4.- 3,3 km. Rasa del Malpàs. La travessem, prop d’una barraca en runes deixem la pista i seguim un camí a la dreta, a la carena travessem una pista i de seguida baixem a la dreta pel mig d’un prat. El camí va perdent alçada ràpidament, trobem una pista que seguim a la dreta i a poquíssims metres baixem a l’esquerra.

4,2 km. Pi de Nerola. Baixem per un corriol fins a una pista formigonada que seguim a la dreta.

6.- 5,2 km. Carretera L-4011. Continuem a la dreta. A uns tres-cents metres deixem la carretera, agafem el GR a l’esquerra i repetim el mateix camí d’anada.

7.- 5,9 km. Carretera L-401.

– Variant del forat de les Encantades. Des del collet del Pla de les Guàrdies anem per la pista en direcció nord-oest. De seguida, per un corriol desdibuixat, voltem un turó pel vessant sud, planejant fins a trobar una pista que aviat es converteix en corriol. Continuem baixant pel llom del serrat guiant-nos per les petites fites fins a arribar al forat de les Encantades.

Llocs d’interès

0, 8.- Cambrils. És la capital d’Odèn i una de les cinc parròquies que formen el municipi. Destaquen les restes del castell i diverses ermites d’origen romànic, a més del Salí, una antiga explotació per obtenir sal de la surgència salada. Actualment, les salines s’han restaurat i s’hi fan visites guiades i activitats relacionades amb l’aigua salada.

3.- Pla de les Guàrdies. És un turó arrodonit i de pendents suaus format de conglomerats. El cim de 1.401 m té una instal·lació d’antenes. La migrada vegetació, sobretot arbustiva, ens permet tenir una àmplia vista sobre l’entorn.

5.- Pi de Nerola. Considerat un arbre monumental pels seus 25 metres d’alçada i més de 3 metres de perímetre. És una gran pinassa de fulles llargues i pinyes petites.

Forat de les Encantades. Cova amb una petita boca i una gran cavitat. Té forma arrodonida de 6 metres de diàmetre i conté formacions calcàries: estalactites, bandes ondulades i un pilar central que segurament li dóna el nom.