FORAT COLOMER, RIULACÓ

Enllaç Wikiloc

riulaco

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA

0.- 0 km. Sortim de la Font del Vermell. Seguim la carretera en direcció a Cambrils mig km i agafem una pista que baixa a l’esquerra

1.- 0,7 km. Casanova. Deixem el GR i continuem per la pista, travessem la carretera i seguim pujant pel mateix camí.

1.- 1,7 km. Riu d’Odèn. El travessem per sobre la captació d’aigua, seguim un corriol per l’altre vessant i pugem per una pista. Bastant amunt, pel costat d’un prat arribem a la carretera.

2.- 3,5 km. Escola d’Odèn. Passem per darrere l’escola i pugem per un camí paral·lel a la carretera. En el punt més elevat del camí, val la pena recórrer cinquanta metres i arribar-nos al cim per veure el castell d’Odèn. És el punt més alt del nostre itinerari, 1.330 m. Reculem fins el camí i baixem en direcció sud.

3.- 4,1 km. Santa Cecília d’Odèn. Baixem per la carretera cap a ponent. Trobem el GR1 que seguirem una bona estona.

4.- 4,9 km. Creu del Rosselló. Deixem la carretera i baixem per una pista a l’esquerra. Després d’uns quants revolts continuem el descens per un corriol.

5.- 6,1 km. Riulacó. Punt més baix de la nostra ruta, 1.000 m. Aquí també val la pena fer una visita extra al salt d’aigua del Forat Colomer. Pugem uns 150 metres amunt per una pista i un tram equipat amb una corda. Reculem fins les runes del molí de Riulacó. Travessem el riu i seguim el GR. Passem per la font de Fontanelles.

6.- 6,9 km. Trencall. El GR marxa per un corriol a la dreta però nosaltres continuem per la mateixa pista. Més endavant fa tres revolts tancats i arriba a la carretera.

Llocs d’interès

0, 8.- Font del Vermell. És la font més concorreguda i estimada de la comarca. L’aspecte actual es deu a la construcció de la carretera a finals dels anys 40 del segle XX.

2.- Castell d’Odèn. Al cim de la Coma del Boix, en un emplaçament privilegiat hi ha les restes del castell. La seva silueta es veu de lluny i des del castell hi ha una vista esplèndida. El castri Odenne està documentat des del segle XI, tot i que la resta de l’edifici és posterior. A migdia del castell hi ha la capella que encara conserva la coberta. Les pedres de la porta de l’entrada han desaparegut. L’únic element decoratiu és la llinda d’una finestra de l’entrada que té esculpit un escut amb un sol i dues persones que el sustenten.

3.- Parròquia de Santa Cecília d’Odèn. L’església actual és un edifici del segle XVIII construït sobre el mur de migdia de l’antiga església romànica de la qual en va aprofitar, a més del mur, moltes de les seves pedres. Del vell edifici només se’n conserva una part que durant anys va ser la rectoria i actualment s’ha consolidat.

5.-. Forat Colomer. És el congost per on travessa el riu d’Odèn. L’aigua neix a la vall del Montnou i ha obert aquest gran tall per travessar la roca calcària. Un seguit de petits salts d’aigua embelleixen el lloc. Riulacó era un antic molí situat a la boca inferior del forat Colomer tot i que avui només s’hi veu part de les parets mestres.